Stopnja: 1
Letnik: 3
Študijski program: Socialno delo
Nosilci: Mojca Urek
Sodelavci: Monika Bohinec, Amra Šabić
P | S | V | KV | DOŠ | SD | ∑ | ECTS |
20 | 10 | 20 | 0 | 0 | 75 | 125 | 5 |
Cilji:
Študent/ka pridobi osnovno znanje in spretnosti za delo z ljudmi, ki občasno doživijo duševno krizo.
Kompetence:
- Znanja in spretnosti za uporabo strokovnih metod in postopkov na konkretnem področju socialnega dela;
- sposobnost soustvarjanja pristopov in metod dela glede na potrebe uporabnikov;
- sposobnost soupravljanja s tveganjem na konkretnem področju socialnega dela;
- zmožnost avtonomije v izvedbi posameznih nalog v profesionalni praksi socialnega dela.
Vsebina predmeta:
- Socialna teorija kriz.
- Stres, življenjski dogodki in krize.
- Značilnosti psihotične krize in njen potek.
- Zgodnji znaki in preprečevanje kriz.
- Glasovi, ki jih slišimo.
- Alternativni pogled na glasove in inovativne prakse dela z ljudmi, ki slišijo glasove.
- Maastrichtski intervju.
- Samomori.
- Oblike preživljanja kriz (bolnišnica, preživljanje kriz na domu, krizni timi, krizni centri).
- Nujne sestavine medosebnega odnosa pri delu z osebo krizi.
- Okrevanje: koncept, principi in načrt okrevanja.
- Pogodbena moč v času duševne krize.
- (Samo) zagovorništvo in krize: krizne kartice, vnaprejšnja volja.
- Hospitalizacija.
- Zagovorništvo (zastopništvo) na varovanih oddelkih psihiatričnih bolnišnic.
- Kako bližnji doživljajo življenje z osebo v duševni krizi.
- Družinske strategije: adaptacija in transformacija.
- Vloga bližnjih pri preučevanju novih kriz in pri razvijanju samostojnosti.
- Delo z družino.
- Načela sodelovanja med strokovnjaki in družino.
- Analiza tveganja: načela, postopek, izvedba.
Temeljna literatura:
Croft et al: (2020) Self-Reliance and Belonging: Guest Experiences of a Peer Respite. Psychiatric Rehabilitation Journal 44(2) DOI:10.1037/prj0000452.
Dekleva, Bojan in Juš, Škraban (2019), Svet, ki se sliši : razvoj in izvajanje podpornih skupin za slišanje glasov v Ljubljani. Ljubljana: Pedagoška fakulteta, Društvo za pomoč in samopomoč pri spoprijemanju z izkušnjo slišanja glasov in drugih zaznav in Društvo za pomoč in samopomoč brezdomcev Kralji ulice.
Heller, Reynolds, Gomm, Muston, Patisson (1996), Mental Health Matters: A Reader (Sayce, L. et al : Developing crisis services, strani: 266-273).
Flaker, V. (1994), Analiza tveganja. Socialno delo, 33, 3: 189-196.
FLAKER, Vito, RAFAELIČ, Andreja. Dezinstitucionalizacija II : nedokončana. V Ljubljani: Založba Univerze, 2023. 414 str., graf. prikazi. ISBN 978-961-297-107-6. http://www.dlib.si/details/URN:NBN:SI:doc-14M3ZBY0.
Kallert, Thomas W., Juan E. Mezzich & John Monahan (ur.), Coercive Treatment in Psychiatry: Clinical, Legal and Ethical Aspects. West Sussex: John Wiley & Sons, Ltd.
Konvencija o pravicah invalidov (2008) https://www.uradni-list.si/glasilo-uradni-list-rs/vsebina/2008-02-0045?sop=2008-02-0045
Lamovec, T. (1996), Duševno zdravje v skupnosti skozi oči uporabnikov. Socialno delo, 36. 3: 197-216.
- (1997), Kako ravnamo z osebo v psihotični krizi. Ljubljana: Altra.
- (1998), Psihosocialna pomoč v duševni stiski. Ljubljana: VŠSD.
- (1999), Kako misliti drugačnost. Ljubljana: VŠSD.
- (2006), Ko rešitev postane problem in zdravilo postane strup. Ljubljana: Fakulteta za socialno delo.
Lauveng, Arnhild (2012), A road back from schizophrenia : a memoir. New York : Skyhorse Publishing.
eFlaker, V. (1996), Podmene obveznih ukrepov na področju duševnih stisk in njihove transformacije. Soc. delo, 35, 5: 433-444 https://www.dlib.si/stream/URN:NBN:SI:doc-I8BNE7FR/92e68958-0140-41bd-bce9-69a703229fd0/PDF
Muusse, Christien idr. “Caring for a Crisis”: Care and Control in Community Mental Health Front. Psychiatry, 13 January 2022 Sec. Public Mental Health Volume 12 - 2021 | https://doi.org/10.3389/fpsyt.2021.798599
Rafaelič, A., Flaker, V. (2021), Dezinstitucionalizacija I: neskončna. Ljubljana: Založba Univerze v Ljubljani.
Repper, J., Perkins, R. (2003), Social Inclusion and Recovery: A Model for Mental Health Practice. Edinburgh: Bailličre Tindall.
Romme M.A. J, Escher,S. Dillon J., Corstens D, Morris M. (2011), Living With Voice: 50 stories of recovery. PCCS Books, Birmingham University, Birmingham.
Romme M.A. J., Escher S. (eds.) (2012), Psychosis as a personal crisis : an experience-based approach. Hove, East Sussex ; New York : Routledge.
Romme M.A. J., Escher S. (2010), Young people hearing voices : what you need to know and what you can do : young people's section : [adults' section]. Herefordshire : PCCS Books.
Russo, Jasna in Sweeney, Angela (2016), Searching for a Rose Garden: challenging psychiatry, fostering mad studies. Herefordshire : PCCS Books.
Russo, Jasna & Sebastian von Peter (2022): Politicising crisis support: learning from autonomous self-organising in Bochum, Germany. Advances in Mental Health. Promotion, Prevention and Early Intervention, Volume 20, 2022.
Stastny, Peter and Peter Lehmann (eds.) (2007), Alternatives beyond psychiatry. Berlin / Eugene /Shrewsbury: Peter Lehmann Publishing.
Tew, J. (eds..) (2005), Social Perspectives in Mental Health: Developing Social Models to Understand and Work with Mental Distress. London, Philadelphia: Jessica Kingsley Publishers.
Tew J, (2011), Social Approaches to Mental Distress. Palgrave and Macmillan.
Szaasz, Thomas (1991), Psihiatrični testament. Čas. krit. znan., 1991, 19, št. 138/139, str. 173-180.
Szaasz, Thomas (2013), Kraja človeka: Eseji proti medikalizaciji vsakdanjega življenja. Ljubljana:UMco
RAZPOTNIK, Špela, TADIČ, Darja, DEKLEVA, Bojan, KLEMENČIČ ROZMAN, Mija Marija, SANDE, Matej, ŠKRABAN, Juš. Pomen uporabniške perspektive na področju duševnega zdravja mladih = The importance of user perspective in youth mental health. Socialna pedagogika. dec. 2019, letn. 23, št. 3/4, str. 251-272. ISSN 1408-2942. http://www.dlib.si/details/URN:NBN:SI:doc-LQ9ZDDAJ.
ŠKRABAN, Juš. Slišanje glasov : šola za povezovanje podpornih skupin. V: JOVANOVIĆ, Zlatan (ur.), ŠKRABAN, Juš (ur.). Naša praksa pri razvijanju podpore na področju duševnega zdravja v skupnosti. Ljubljana: Društvo za pomoč in samopomoč pri spoprijemanju z izkušnjo slišanja glasov in drugih zaznav, 2023. Str. 23-30, ilustr. ISBN 978-961-96158-0-5. [COBISS.SI-ID 146528515]
ŠKRABAN, Juš, DEKLEVA, Bojan. Travmatske življenjske izkušnje in slišanje glasov = Traumatic life experiences and voice hearing. Kairos : slovenska revija za psihoterapijo. [Tiskana izd.]. 2019, letn. 13, št. 3/4, str. 73-97. ISSN 1854-9373.
ŠKRABAN, Juš. Predlog zakona o duševnem zdravju-1 : več zapiranja in prisile. V: BEZJAK, Sonja (ur.). O skupnosti in dezinstitucionalizaciji onkraj obstoječih vrtov in vrtičkov = On community and deinstitutionalisation beyond gardens and enclosures : zbornik. Trate: Muzej norosti, 2022. Str. 173-194. ISBN 978-961-93918-3-9. [COBISS.SI-ID 100461315]
ŠKRABAN, Juš. Kaj smo izvedeli o vrstniški podpori iz tujine?. V: OREŠKI, Suzana. Onkraj diagnoz : vrstniška podpora, zagovorništvo in samopomoč. 1. izd. Ljubljana: Altra - odbor za novosti v duševnem zdravju, 2023. Str. 57-74. ISBN 978-961-90225-3-5. [COBISS.SI-ID 177434883]Toresini, L. (2017). Zapiranje in pravice. Socialna pedagogika, 21(3–4), 309–324. https://www.dlib.si/stream/URN:NBN:SI:DOC-L0FXCONA/aab040a7-dc60-41cd-a8ef-0d779bc14762/PDF
Zaviršek, D. (1997), Krizni tim kot oblika preprečevanja psihiatrične hospitalizacije. Socialno delo, 36, 2: 101-110.
Urek, Mojca (2021). The right to "Have a say" in the deinstitutionalisation of mental health in Slovenia. Social inclusion, ISSN 2183-2803, avg. 2021, vol. 9, iss. 3, str. 190-200. https://www.cogitatiopress.com/socialinclusion/article/view/4328, doi: 10.17645/si.v9i3.4328.
World Health Organization (2019a) Freedom from coercion, violence and abuse. WHO QualityRights Core training: mental health and social services. Course guide. https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/329582/9789241516730-eng.pdf?sequence=5&isAllowed=y
Pogoji za vključitev v delo:
Vpis v letnik.
Metode ocenjevanja:
Izpit 50,00 %
Seminarska naloga 50,00 %
Delež v %:Izpit (50,00 %), Seminarska naloga (50,00 %)